E-mail

kontakt@tkp.org.pl

Godziny otwarcia

PN - PT: 10:00 - 18:00

Telefon

632 801 802

Jak sprawdzić stan opon przy zakupie auta?

Nieumiejętny zakup używanego samochodu może się wiązać z koniecznością dokonania kosztownych napraw. Niedostrzeżenie jednak pewnych wad jest niebezpieczne, ponieważ niemal każda z nich obniża bezpieczeństwo jazdy pojazdem. Zazwyczaj na oględzinach sprawdza się nadwozie, skrzynię biegów i komorę silnika, jednak bardzo istotne jest także ogumienie. Jak sprawdzić stan opon?

Kiedy opona jest zużyta w kupowanym samochodzie to najpewniej konieczna będzie wymiana całego kompletu. Średniej klasy komplet może kosztować nawet 2000 zł, dlatego tym bardziej warto sprawdzić zużycie opon przed zakupem. Nie tylko pieniądze są ważne. Obniżone może być także bezpieczeństwo jazdy. Chodzi między innymi o mniejszą przyczepność do jezdni, długą drogę hamowania i ryzyko poślizgu, a w skrajnych przypadkach samochód może być narażony na spore wibracje, ściąganie na prawą lub lewą stronę, a nawet wybuch opony lub jej zablokowanie i w konsekwencji poślizg.

Kiedy opona jest zużyta?

Najprościej jest sprawdzić, czy opona zwyczajnie się nie przeterminowała. Każdy model posiada odpowiednie oznaczenie składające się z czterech cyfr, na przykład 2122. Oznacza to, że opona jest zdatna do użytku do 21-go tygodnia 2022 roku. Po czasie oznaczonym przez producenta guma nie ma już wymaganych właściwości.

Dobrze jest też sprawdzić, czy opona jest prawidłowo dobrana do samochodu. Z tego powodu, przed oględzinami warto zajrzeć do instrukcji obsługi (zwykle można ją znaleźć w internecie). Nie trzeba nawet wychodzić z domu, ponieważ na zdjęciach opon powinny być widoczne konkretne oznaczenia odnośnie szerokości, średnicy obręczy, konstrukcji, stosunku szerokości do wysokości, indeksu nośności i prędkości.

Koniecznie należy również sprawdzić bieżnik, który w głównej mierze warunkuje zużycie opon. Powinien mieć wysokość powyżej 4mm w zimowych oraz 3mm w letnich. Minimum dla zimowego ogumienia to 3mm, letniego – 1,6 mm. Trzeba też się dobrze przyjrzeć temu, jak bieżnik został zdarty. Kiedy opona jest wytarta wyłącznie na środku, to właściciel jeździł ze zbyt dużym ciśnieniem. Przetarte boki natomiast mogą oznaczać zbyt niskie ciśnienie w oponie lub agresywną jazdę. Najgorszą sytuacją jednak jest nierównomierne wycieranie na każdej oponie, ponieważ może oznaczać kłopoty z nadwoziem lub amortyzacją.

Istotną sprawą jest też typ opon. Raczej nikt nie chciałby kupić latem pojazdu, na którym założone zostało ogumienie zimowe i odwrotnie (śnieżynka i oznaczenie M+S oznacza opony zimowe).

nasza oferta

od 200 zł

Geometria

Zobacz

od 250 zł

Diagnostyka silnika

Zobacz

od 100 zł

Kosmetyka auta

Zobacz

od 600 zł

Lakierowanie

Zobacz

Potrzebujesz pomocy przy zakupie auta?

Sprawdzamy samochody przed zakupem specjalnie dla Ciebie!
SPRAWDŹ
img
img
img
img
img
img
img
img
img