NAJLEPSZA OPIEKA
DLA TWOJEGO AUTA
Zobacz więcej
Niezależnie od tego, czy samochód używany jest sprawdzany osobiście przez kupującego, czy pod okiem fachowca, konieczne jest przeprowadzenie jazdy próbnej. Jest ona w stanie w sporym stopniu pokazać faktyczne działanie pojazdu. Co może pokazać jazda testowa używanego auta?
Niestety, często się może okazać, że podekscytowanie kupującego przyczynia się do mniej rzetelnej oceny. Z tego powodu zawsze powinno się podchodzić do zakupu używanego auta przede wszystkim ostrożnie i stawiając na chłodny osąd. Jazda próbna najczęściej powinna być przeprowadzona po wstępnych oględzinach samochodu.
Na początku sprawdzony zostanie zapłon. Start silnika powinien być natychmiastowy, ponieważ w przeciwnym wypadku mogą pojawić się z czasem problemy z akumulatorem lub układem zapłonowym. Podczas jazdy natomiast, należy skupić się na pracy silnika pod kątem mocnego przyspieszenia. Po powrocie do normalnych prędkości, motor powinien płynnie zmniejszyć obroty. Istotne jest również skorzystanie z biegu zerowego. Kiedy zostanie wrzucony, to silnik nie powinien wykazywać wahań obrotów, więc warto wsłuchać się w jego pracę.
Skrzynia biegów również jest istotna. Brak płynności w zmianie biegów może oznaczać zużyte synchronizatory. Kiedy bieg wchodzi problematycznie, a nawet wyskakuje lub skrzynia emituje dziwne odgłosy, to może oznaczać stary olej w manualnej skrzyni biegów. W przypadku automatycznego odpowiednika, silnik nie powinien wykazywać falowania obrotów, a pojazd nie powinien szarpać przy zmianie biegu.
Podczas jazdy powinno się jednak zwracać uwagę nie tylko na silnik i skrzynię biegów, ale też na pracę zawieszenia, hamulców i układu kierowniczego. Można na przykład rozpędzić się do granicy dopuszczalnej prędkości na danym odcinku i puścić pedał gazu, by ocenić, czy pojazd nie zjeżdża na lewą lub prawą stronę. Auto używane podczas jazdy testowej dobrze zabrać na drogę nierówną, dzięki czemu sprawdzi się amortyzatory. Należy także wykonać manewr wymagający pełnego skrętu opon. Podczas niego mogą bowiem ujawnić się trzaski dotyczące przegubów. Sprawdzanie hamulców natomiast najlepiej jest wykonywać na nierównym terenie, dzięki temu dobrze można ocenić hamulec ręczny. Można też rozpędzić samochód do 40 km/h i gwałtownie zahamować. Pojazd nie powinien zmienić toru jazdy.
Jazda próbna może wiele pokazać, jednak dla zwiększenia jej skuteczności warto zabrać ze sobą znajomego, najlepiej fachowca lub zlecić jej wykonanie wynajętym ekspertom. Dzięki temu można liczyć na rzetelną diagnozę.